Syukur


Allah beri kita nikmat untuk kita bersyukur kepadanya. Dengan Rahman dan Rahim Allah, walaupun kita sering menderhakai Nya, dia tetap melimpahkan kurniaNya kepada kita. Apa yang kita tak dapat dari Allah? Allah telah lengkapkan anggota badan kita dengan sempurna, ada dua tangan,dua kaki, dua telinga, dua mata, mulut, hidung dan sebagainya.

Yang paling besar Allah telah kurniakan kita nikmat Iman dan Islam. Sehingga kita boleh kenal Allah dan hidup penuh ketenangan dan bahagiadi dunia ini bila kita mematuhi segala perintahnya walau pun kita tak sekaya mana pun, tak sebijak mana pun dan bukan keturunan pembesar-pembesar negara pun.

Tapi yang paling kurang pada kita ialah rasa syukur pada Allah. Sebab itu kita jarang sangat mengucapkan ‘Alhamdulillah’ bila kita mengecapi sesuatu nikmat baik kecil atau besar. Kadang-kadang ‘ terimakasih’ kita pada manusia lebih banyak dari ucapan ‘Alhamdulillah’ tandasyukur kita pada Allah.

Jarang kita mengaitkan nikmat pemberian manusia itu sebenarnya datang dan anugerah dari Allah swt. Kenapa? Sebab kita jarang ingat Allah.. …jarang berzikir.

Ya Allah, jadikan kami dari kalangan orang yang banyak bersyukur….amin

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: