Dikhianat


Apabila Iblis di perintah sujud kepada Adam a.s, dia enggan kerana merasakan dia lebih bagus dari Nabi Adam a.s. Iblis juga rasa dia lebih ‘seniority’ dari Adam a.s. Dia tidak dapat melihat bahawa itu semua ‘ujian’ Allah swt kepadanya. Akhirnya Iblis di murkai oleh Allah swt.

Sifat takbur Iblis menyebabkan dia akan di masukkan kedalam neraka dan kekal di dalamnya. Umurnya di panjangkan sehingga hari kiamat setelah diizinkan oleh Allah swt.

Hari ini apabila kita dikhianati oleh rakan atau sahabat kita, sukar sungguh untuk mengambil pengajaran dari kisah Iblis ini. Sukar sungguh penghianatan itu untuk kita terima sebagai ‘ujian’ dari Allah. Sukar sungguh untuk di serap di dalam hati bahawa segala pengkhianatan itu berlaku dengan izin dan kehendak Allah. Pedih dan perit. Mungkin boleh mencapai makam sabar tapi untuk sampai ke makam redha, rasanya terlalu lemah iman kita.

Mungkin boleh memaafkan, tapi untuk melupakan sukar sekali.

Ya Allah, berikan aku kekuatan untuk menghadapi ujian Mu. Tiada daya upaya kecuali dengan kekuatan Mu….amin

One response to this post.

  1. Salam Nan, macam ada sesuatu je yang tersimpan yang aku tak tau (nak tau bole? he..he…..) Apa-apa pun, banyak2 la bersabar dan berdoa semoga diberi kekuatan oleh Nya..Hari ini hari dia ( siapa aa ‘dia’ tu), esok lusa tak siapa yang tahu..aku sentiasa percaya setiap sesuatu ada hikmah dan apa yang kita buat pada orang lain lambat laun kita sendiri akan terima padahnya..so, relax la…kita kumpul je RM ( USD ke) banyak2 (macam aku contohnya..) kasi ‘dia’ lagi jeles..keh..keh

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: