Tangguh


Hari ini saja berapa banyak kerja yang kita tangguhkan. Kita rasa boleh buat esok atau lusa. Kadang-kadang kita memang terlalu banyak kerja, sebab itu kita perlu tangguh kerja yang kurang penting.

Tapi kalau kita ingat balik berapa banyak kerja yang kita tangguh sebenarnya kita tak jadi buat langsung. Lupa atau pun tak mampu sebab kerja lain dah bertambah.

Contohnya, kita tahu kita perlu menulis wasiat(pesanan) kepada keluaraga kita setiap hari( jika ada perubahan harta atau hutang) seperti yang di perintahkan oleh Nabi saw. Tapi berapa ramai yang menulisnya. Atau pun kita di minta menulis hutang yang kita beri kepada orang. Itu arahan Nabi saw. Tapi kenapa kita tak buat atau tangguh.

Satu sebabnya ialah kita tak rasa menulis wasiat atau menulis hutang itu satu ibadah yang ada pahalanya. Kita hanya fikir beri hutang saja dapat pahala. Menulisnya kita tak rasa sebagai satu perintah Nabai saw.

Sebab lain kerana kita tak terasa pun besok kita mungkin telah meninggalkan dunia ini dan meninggalkan orang yang kita sayang…. juga harta kita.

Ya Allah, jadikanlah hidup di dunia ini sebagai temapat kami berbuat kebaikan dan mati kami sebagai tempat rehat kami dari segala kejahatan.

One response to this post.

  1. Posted by yatirahman on Januari 28, 2010 at 11:39 am

    kalau dah wat pengisytiharan harta tu pun kira dapat pahala la ya

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: