Lesu


Tiba-tiba kita rasa tak bermaya. Lesu. Hendak bergerak dari rumah ke tempat kerja pun bagaikan tak bersemangat. Bukan tidak bertenaga, tetapi perasaan kita di selubungi rasa malas. Apa puncanya kita tak tahu.

Kalau ini berlaku pada kita apa patut kita buat? Ikutkan saja rasa malas itu? Pergi klinik jumpa doktor? Atau ambil sijil sakit? Atau ambil cuti rehat?

Macam-macam pilihan ada. Lain orang lain cara menghadapi situasi begini.

Pilihan yang kita buat boleh menerangkan sama ada kita kenal diri sendiri atau tidak. Pilihan kita juga boleh menjelaskan kepada diri kita sendiri tentang tahap keimanan kita pada Allah swt.

Ingatlah, bahawa tipu daya syaitan itu berbagai cara. Mungkin belitan syaitan pada kita tidak tertanggal lagi pada kita waktu itu.

Ingatlah pesan Rasulullah s.a.w. bahawa bila kita tidur terdapat tiga belita iblis pada diri kita. Bila kita bangun pagi dan sebut nama ‘Allah’,akan terbuka satu belitan iblis pada diri kita. Bila kita ambil wudhu’ terbuka lagi satu belitan. Dan bila kita solat maka terbukalah belitan yang terakhir.

Ya Allah, berilah kami Iman yang sempurna…amin

One response to this post.

  1. Posted by umi baizuriah on April 11, 2010 at 8:47 pm

    kite menjadi lesu penyebab utama adalah tubuh badan.samada tubuh badan kita sihat atau sakit.bile byk penyakit menyelubungi anggota badan, keupayaan tubuh badan untuk berinteraksi dan bertindakbalas secara sihat menjadi lambat, lesu dan kurang upaya..itulah punca kemalasan melanda dan dtg tanpa kita pinta..bayangkan jika kite mempunyai sesusuk tubuh yg sihat, tanpa penyakit, tiada masalah obesiti dan sebagainya..setiap pekerjaan menjadi mudah dan kita akan gembira dalam melakukannya..dats all..its simple n easy..u being healthy to become successfully in daily life routine..

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: