Azabnya..


Firman Allah swt yang bermaksud:

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu). Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindungpun dan tidak pula seorang penolong selain Allah.

(QS. 42. Asy Syuura : 30-31)

Bila baca sahaja ayat di atas, kita boleh faham bahawa segala azab atau musibah yang menimpa kita adalah kerana maksiat dan dosa yang kita lakukan.

Allah swt memberi kita banyak nikmat, dan nikmat itu boleh ditarik balik bila kita buat dosa dan maksiat. Menurut Ibn Qayim segala musibah yang menimpa kita adalah kerana dosa kita pada Allah swt.

Dengan azab tersebut juga Allah menghapuskan dosa-dosa kita sebahagiannya. Dan sebahagian dosa kita Allah maafkan sahaja.

Bayangkan, sekiranya segala dosa yang kita lakukan dibalas oleh Allah swt dengan menarik nikmat yang di berikan kepada kita dan menggantikannya dengan azab dan musibah di dnia ini.

Dengan sedikt musibah sahaja kita rasa perit, bagaimana jika segala dosa kita tidak diampun oleh Allah swt?

Ya Allah, janganlah Engkau azab kami di dunia dan akhirat atas segala dosa-dosa kami…ampunkanlah saja kami Ya allah ….amin

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: