Solat Bukan Untuk Allah…. tapi kerana Allah


Solat atau sembahyang itu untuk siapa sebenarnya? Adakah dgn menunaikan solat Allah akan menjadi lebih berkuasa dan lebih agung? Adakah sama seperti parti politik yg mendapat kuasa bilamana rakyat mengundi mereka semasa pilihanraya? Manusia sebenarnya tidak sedar yg meninggalkan solat ataupun bersolat tanpa kualiti (tidak fokus atau khusyuk) sebenarnya membuat manusia menuju kemusnahan?

Manusia lebih percaya kepada sesuatu yg nyata, yg realiti, seperti manusia yg mengikut kata2 penceramah politik dan percaya dgn janji2 yg dikotakan ataupun mendapat “imbuhan” dari mana2 pihak sebelum mengundi, baru mereka akan membuat pilihan untuk mengundi mereka atau tidak. Manusia juga menyamakan mengundi dgn solat.

Bila kita melihat cara manusia berdepan dgn Allah, walaupun telah Allah janjikan byk nikmat2 bg mereka yg patuh pada perintahnya tetapi disebabkan tidak percaya (iman) sepenuhnya yg Allah itu maha berkuasa, manusia makin lama makin menjauhi Allah samada bila yg dipohon tidak dapat ataupun tanpa solat pun sudah mendapat nikmat dunia. Ada yg dulunya rajin sembahyang semakin malas, kalau sembahyang pun tidak ikhlas, untuk mengampu, untuk menunjuk2, hanya seminggu sekali sahaja malah ada yg sudah rasa tidak perlu lagi sembahyang.

Bila jawatan sudah ada, jaminan kerja dan gaji bulanan sudah tetap, bila kuasa sudah ada ditangan, bila diri ramai penyokong, buat apa aku perlu sembahyang lagi? Rata2 menjadikan alasan kehidupan moden amat sibuk menyebabkan tiada masa atau peluang untuk bersolat. Sebenarnya semakin manusia menjauhi sembahyang semakin manusia bersifat negatif menuju kehancuran, memang secara kasar bukan diri sendiri yg hancur tetapi umat manusia secara keseluruhan.

Solat sebenarnya merawat prefontal cortex atau nama lainnya frontal lobe, bahagian depan yg otak yg sebenarnya bahagian yg berfikir. Menguasai 30 hingga 40% dari keseluruhan otak, frontal lobe adalah bahagian yg menjalankan fungsi eksekutif, CEO bagi minda, yg menganalisa, memilih, memikir semua kebarangkalian, kemungkinan dan juga akibat dr tindakan2 tertentu lebih menyeluruh bukan setakat kepentingan diri sendiri tetapi kepentingan seluruh masyarakat, lebih bersimpati. Frontal lobe juga menbolehkan kita fokus dalam melakukan sesuatu, baik belajar ataupun untuk mengejar cita2 tertentu. Frontal lobe yg lemah memberi byk kesan buruk pada manusia, lebih bersikap kehaiwanan dan mementingkan diri sendiri. Bukankah ini yg terjadi dizaman yg serba moden dan materialistik ini?

Bagaimana solat merawat otak? Fokus atau khusyuk.. itu jawapannya. Jika kita bertekad untuk cuba fokus pada bacaan, pada makna bacaan tersebut, saat itu sebenarnya kita melatih frontal lobe, seperti masuk gymnasium mengangkat berat untuk melatih otot2 tertentu. Sujud pula menyalurkan darah kebahagian tersebut yg begitu dahagakan oksigen disebabkan aktiviti fokus tadi. Jadi jika diulang2 lama kelamaan bahagian otak depan kita ini akan lebih kuat, dan bila lebih kuat kita akan lebih fokus dan boleh berfikir dgn lebih sempurna.

Sebab itu ada yg menunaikan solat tetapi tetap melakukan kemungkaran, mereka ini selalunya adalah golongan yg tidak khusyuk, sama seperti pergi ke gymnasium dan hanya melihat sahaja “dumbell” tersebut kemudian tertanya2 “aku dah pergi gym tapi mengapa otot tak besar2 jugak”. Manusia sebegini mengharapkan dosa2nya akan diampunkan dgn bersolat, tetapi ini hanya akan menjadi putaran “loop” yg berulang2, solat, mungkar, solat mungkar. Jadi bila bukan islam melihat muslim yg sembahyang tetapi berbuat dosa, jatuhlah maruah Islam itu sendiri. Tersenyum sinislah mereka ketika kita cuba menyebarkan syiar Islam.

Sebab itulah sembahyang yg diterima hanyalah sembahyang yg khusyuk kerana ia merawat frontal lobe dan Allah juga berfirman yg manusia amat hampir kepadaNya ketika sujud (Al-Alaq 96:19). Manusia akan tetap hidup seperti biasa walaupun prefrontal cortex yg lemah kerana manusia boleh hidup tanpa berfikir. Berjalan, berlari, memandu, menyiapkan kerja dipejabat ataupun apa sahaja perbuatan2 rutin kerana pada asasnya itu adalah melalui memori (fungsi bahagian otak yg lain). Memori samada dr pembelajaran, persekitaran dan pemerhatian. Yg bahaya sekali adalah pemerhatian melalui tv, ia adalah alat pemukau yg paling berkesan. Seorang artis memakai fesyen2 tertentu sudah cukup untuk mengubah peminat seluruh negara mengikut caranya, jika baik alhamdulilah, jika tidak? Lihat sahaja kesan buruknya. Mengapa? Kerana ramai yg membuat keputusan mengikut rasa dan bukannya mengikut akal dan fikiran sebenarnya.

Bagaimana mengambil keputusan mengikut rasa? Ramai manusia selalu menyebut “aku rasa tak sedap la”, “rasa semacam je badan aku ni”, “rasa sedih la…”, “eeii, meluat rasanya baca tulisan mamat ni”, semuanya ikut rasa dan bukan ikut fikiran. “Rasa” ini sebenarnya adalah adalah rembesan dr neurochemical or peptide” yg dirembeskan oleh otak bilamana manusia mengalami sesuatu dan ini memberi kesan kepada sel2 badan. Jadi bila ambil keputusan ikut rasa sebenarnya tak berfikir. Sebab itu manusia terus melakukan dosa kerana “rasa”, contohnya bila rasa “sedap” bila selalu duit mudah melalui rasuah, amatlah sukar untuk diubah kerana selalu ber”fikir” ikut rasa, bukan ikut akal.

Solat adalah salah satu cara boleh mengalihkan diri kita dari mengambil keputusan mengikut rasa, keputusan yg berfikir. Keputusan yg lebih menyeluruh mengambil semua kebarangkalian termasuk kesan kepada masyarakat dan persekitaran. Solat untuk kebaikan manusia itu sendiri sebenarnya, sesuai untuk kehidupan manusia, baik dari zaman nabi hinggalah ke hari kiamat. Semakin manusia meninggalkan solat semakin itu dunia menuju kehancuran, tidak perlu kiamat, kehidupan bg sesetengah manusia sekarang sudah seperti di neraka tetapi tidak pernah terfikirkah mereka mengapa?

Solat itu kerana Allah tetapi bukan untuk Allah, untuk kebaikan manusia itu sendiri. Walaupun tiada seorang pun manusia yg menunaikan solat, Allah akan tetap agung, tidak berkurangan zat2 Allah itu. Patuhnya kita menunaikan solat itu tanda bersyukur dan berterimakasih kepadaNya lantaran menambahkan lebih lagi nikmat dr sumber yg tidak disangka-sangka. Tetapi nikmat sembahyang itu hanya boleh dirasai bg yg benar2 ikhlas & fokus/khusyuk didalam sembahyangnya.

Teramat benarlah apa yg dilaungkan oleh bilal ketika azan.. Haiya alal falah.. Marilah menuju kejayaan, iaitu kejayaan dunia dan akhirat.

sumber: syurga di dunia. blogspot

One response to this post.

  1. Posted by Qamarrotain on Mac 23, 2011 at 2:03 pm

    Salam, tuan.

    Benar seperti apa yang tuan catatkan. Pada saya, waktu rehat saya adalah semasa bersolat. Terutama ketika sakit kerana solat memberi ketenangan yang amat dalam dan ada tempat mengadu (kepada ALLAH Yang Maha Agung). Pengalaman saya dalam menunaikan solat ini membuktikan bahawa saat yang paling merehatkan badan dan minda ialah ketika sujud mengadap ALLAH (ketika itu saya sedang sakit). Saat saya sujud ketika itu (sujud yang sangat lama)terasa hilang segala kesakitan yang saya alami. Semasa sujud itulah, saya dapat merasakan tulang2 badan(tempat yang sakit) bergerak dengan sendirinya (seolah2 membetulkan kedudukan masing2) dan terasa darah yang mengalir dalam badan semua tunduk sujuk kepada ALLAH Yang Maha Agung. Tak pernah saya rasa begitu.. sehingga saya rasa tak nak bangun daripada sujud. Tetapi solat perlu diselesaikan dengan salam. Selepas itu, sakit saya pun sembuh. ALHAMDULILLAH. Maka benarlah firman ALLAH bahawa saat yang paling dekat denganNYA ialah ketika sujud keranaNYA.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: