Sebahagian Doa Nabi SAW


Ya Allah! Perbaikilah agamaku dan baguskanlah ia, kerana itu merupakan penjagaan perkara dan persoalanku dan perbaikilah keduniaanku yang itu adalah letak kehidupan; Demikian jua baguskanlah akhiratku kerana ke situlah tempatku kembali nanti, jadikanlah penghidupan ini sebagai tambahan untukku dalam semua kebaikan dan jadikanlah kematian itu srbagai pelepas untukku dari semua kejahatan.

Ya Allah! Ampunilah kesalahan-kesalahanku dan kebodohanku dan keterlanjuran perbuatanku dan apa yang Engkau ketahui lebih daripada yang aku ketahui. Ya Allah, ampunilah segala kesalahanku baik yang disengaja mahupun secara olok-olok, semua itu memanglah ada padaku.

Ya Allah! ampunilah kesalahan-kesalahan yangb telah aku lakukan dan yang hendak aku lakukan kelak, dan apa yang aku perbuat dengan terang-terangan atau kurahsiakan dan segala yang Engkau lebih mengetahui daripadaku.

Sesungguhnya, Engkau yang mendahulukan dan Engkau pula yang mengakhirkan, sesungguhnya Engkau Maha berkuasa ke atas segala sesuatu.

Ya Allah! daku berlindung padaMU daripada susah dan duka, juga daku mohon perlindunganMU dari kelemahan dan kemalasan, dan dari sifat kedekut dan kelemahan badan serta usia lanjut(nyanyuk) dan juga seksa kubur.

Ya Allah! jadikanlah hatiku bertaqwa kepadaMU dan sucikanlah, sesungguhnya Engkau sebaik-baik yang menyucikan dan Engkaulah pelindung yang mengurusnya.

Ya Allah! daku berlindung padaMU dari ilmu yang tidak bermanfaat dan hati yang tiada khusuk dan dari hawa nafsu yang tiada pernah puas dan dari doa yang tiada dikabulkan.

Ya Allah! daku melindungkan diriku padaMU dari perangai-perangai buruk dan amal-amal serta hawa nafsu yang buruk’

Ya Allah! berilah daku ilham sebagai petunjuk bagiku dan lindungilah daku dari kejahatan diriku.

Ya Allah! cukuplah segala sesuatu yang halalkan daripada sesuatu yang Engkau haramkan, juga kayakanlah diriku dengan pemberian dan keutamaan daripadaMU terhadap selainMU’

Ya Allah! daku mohon padaMU agar daku mempunyai rasa cinta padaMU dan mencintai orang yang mencintai padaMU, dan mencintai amal perbuatan yang dapat menyampaikan cinta padaMU.

Ya Allah! jadikanlah rasa cinta padaMU lebih daku sukai daripada cintaku pada diriku dan keluargaku bahkan air sejuk yang nikmat.

Ya Allah! daku mohon padaMU akan petunjuk, rasa taqwa, ampunan serta rasa kaya diri.

Ya Allah! Engkaulah Zat Yang Maha Hidup lagi berdiri sendiri, dengan rahmatMU daku mohon pertolongan, perbaikilah segala persoalanku dan jangan hendaknya Engkau serahkan diriku dan segala sesuatu kepada diriku sendirinwalau sekelip mata sekalipun.

Ya Allah! daku mohon daripadaMU redha setelah takdirMU, dan daku mohon daripadaMU kesejukan hidup setelah kematian, dan daku mohon setelah kelazatan memandang wajahMU dan kerinduan untuk menjumpaiMU tanpa gangguan yang mengganggu dan tidak pula fitnah yang menyesatkan.

Ya Allah! daku berlindung kepadaMU daripada daku berbuat zalim atau dizalimi, atau daku mengganggu orang atau daku diganggu atau daku berbuat dosa yang tidak terampun.

Ya Allah! berilah daku petunjuk untuk melakukan amal yang baik dan perangai yang baik, sesungguhnya tiada yang dapat memberi petunjuk kepada perangai yang baik kecuali Engkau, dan lindungilah daku dari amal-amal yang buruk dan budi-pekerti yang jahat, sesungguhnya tiada yang dapat melindungi selain Engkau.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: