TUHAN ATAU HANTU?


T

Secara sinis seorang sahabat berkata, “tidak ada hantu yang berkeliaran pada malam Jumaat.”

“Malam Jumaat, malam yang berkat. Esoknya, penghulu segala hari raya. Hari raya mingguan untuk umat Islam. Mungkin itu sebabnya,” balas saya.

“Bukan itu yang aku maksudkan,” katanya.

Saya senyum sambil bertanya kembali, “kenapa tiba-tiba kau bercakap tentang hantu?” tanya saya kembali.

Dia diam sebentar. Kemudian menyambung,  “semua hantu dah masuk dalam TV. Macam-macam hantu telah dimunculkan semula. Pemikiran orang kita kembali ke belakang,” ujarnya.

Saya senyum dengan sindirannya. Teringat kata guru penulisan saya, “ada tiga unsur yang menjadi bahan pelaris dalam media yang dikuasai oleh orang Melayu – seks, mistik atau misteri dan gosip. Benar, media cetak dan elektronik yang ada ketiga-tiga unsur ini akan mendapat sambutan.

“Aku bimbang, pemikiran anak-anak kita akan diracuni. Bukankah siapa kita lima tahun akan datang ditentukan dengan siapa kita bergaul dan oleh apa yang sering kita baca, tonton dan dengar? Kalau cerita-cerita hantu ini yang kerap mereka tonton dan baca, fikiran bawah sedar anak-anak kita akan terkebelakang!”

Saya diam. Memang ada kebenaran kata-katanya itu. Budak-budak sekarang jadi penakut tidak bertempat, hendak ke bilik air, hendak tidur, hendak bersendirian semua penakut. Apa tidaknya cerita-cerita hantu sarat dengan adegan hantu muncul tiba-tiba dari bawah katil,  dari sebalik pintu dan sebagainya.

“Aku bimbang melihat peranan ahli agama dan ayat-ayat Quran yang disalah tafsirkan dalam cerita-cerita hantu ini…” tambah saya untuk menyuburkan percambahan fikiran.

“Ada yang berhujah, tengok dalam cerita hantu ini kami memartabatkan ahli agama dan ayat-ayat Quran. Bila ahli agama datang dengan serban dan kopiah serta membaca ayat-ayat Quran, hantu akan cabut lari, terbakar, ghaib dan sebagainya. Apa pandangan kau tentang ini?”

“Al Quran ditujukan untuk difahami, dihayati dan diamalkan oleh manusia. Itu fungsi utamanya. Jika manusia tidak menghayati al Quran, manusia akan jadi hantu yang lebih ganas dan dahsyat!”

“Maksud kau?”

“Akibat meminggirkan Al Quran lahirlah hantu-hantu di kalangan manusia yang menjadi pembuang bayi, mat rempit, peragut, perogol, penagih dadah, perasuah, penjenayah, ahli politik yang putar belit, wanita yang mendedahkan aurat dan penggiat budaya hedonisme di kalangan orang Islam sendiri. Inilah hantu yang lebih dahsyat daripada polong, puntianak, penanggalan, pocong yang digembar-gemburkan itu.”

Saya teringat lagi pesan imam kampung saya dulu, katanya,” hantu ini ada dua, satu hantu di kalangan jin, dan satu lagi hantu di kalangan manusia. Hantu di kalangan jin lebih mudah dihadapi, baca ayat Quran dia akan lari. Tetapi hantu di kalangan manusia ni tak lari kalau dibacakan ayat Quran… “

“Betul kata kau. Ustaz-ustaz atau lebai-lebai dalam cerita hantu datang pada saat-saat akhir dengan kuasa  magisnya. Mereka baca ayat Quran yang lebih mirip mantera atau jampi dan hantu pun cabut lari!”

“Pada hal peranan ahli agama dan ayat-ayat Quran bukan sekadar sebagai penghalau hantu tetapi pendidik, pendakwah sekali gus profesional yang menegakkan ayat-ayat Quran dalam sistem hidup manusia secara keseluruhan. Kalau dulu ahli agama dijemput di permulaan majlis untuk membaca doa, kemudian majlis pun berjalan dengan pelbagai agenda yang membelakangkan syariat… Kini ahli agama digambarkan pula sebagai penghalau hantu yang datang di hujung cerita yang tidak memaparkan pun Islam sebagai cara hidup!”

“Islam mesti dimartabatkan sebagai cara hidup dalam keluarga. Itulah penghalau hantu yang paling “mujarab”. Jika sebuah keluarga menjaga solat, menjauhi riba dan rasuah, menutup aurat, mengelakkan diri daripada pergaulan bebas, rajin berusaha insya-Allah mereka tidak akan jadi hantu…”

“Dan hantu-hantu di kalangan jin pun akan takut kepada diri dan keluarga itu betul tak?” tambah teman saya itu.

“Kalau kita tidak jadi hantu, hantu akan takut kepada kita. Orang yang takutkan Allah, makhluk lain akan takutkannya!”

“Jadi cara menghalau hantu?”

“Jangan jadi hantu!”

Kami sama-sama tersenyum.

“Nilai-nilai Islam sentiasa menjadi tempelan. Ayat Quran kekadang dijadikan tema awal atau muncul di akhir cerita hanya untuk menghalalkan cerita yang sarat dengan nilai syirik dan mistik. Jika tidak ada asas agama yang kukuh, tidak mustahil kuasa hantu yang menjadi fokus utama dalam cerita itu akan menenggelamkan kuasa agama yang dipaparkan di penutup cerita. Penonton akan lebih takutkan hantu berbanding keyakinan kepada kekuatan agama dan roh Al Quran,” jawab saya.

“Aku bimbang, ayat-ayat Al Quran sudah tidak dijadikan lagi bahan untuk mendidik hati manusia. Lambat-laun ia akan hanya menjadi azimat, tangkal yang digantung di palang pintu untuk menghalau hantu. Atau ia hanya akan jadi bahan mantera atau jampi serapah ahli-ahli agama yang berimej dukun atau bomoh semata-mata.”

“Nanti orang menuduh kau tidak percaya yang ghaib…”

“Yang ghaib itu ada. Syaitan dan jin ada. Ada hikmahnya Allah ciptakan mereka ghaib dan tidak boleh kelihatan. Dan bila Allah ciptakan begitu, itu sesungguhnya lebih baik untuk manusia. Tidak payahlah susah-susah kita jadi “seekers” untuk berjumpa dengan mereka. Tumpukan sahaja tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Musuh yang kita tidak nampak ini pun akan gentar dengan kekhalifahan kita!”

“Kau nak nafikan juga ada ulama-ulama yang pakar dalam menghadapi jin dan umat memerlukan mereka?”

“Aku tidak katakan begitu. Rasulullah saw sendiri telah berdakwah kepada golongan jin. Dan ramai ulama-ulama yang hebat yang mampu melihat jin dengan mata hati mereka. Dan bila ada masyarakat yang diganggu jin, mereka muncul untuk membantu. Tetapi itu hanya tugas sampingan..”

“Tugas sampingan? Apa maksud kau?”

“Tugas utama mereka berdakwah dan mendidik masyarakat. Mereka murabi bukan bomoh atau dukun. Cuma dalam tigas mendidik, kepakaran menghadapi jin kekadang diperlukan. Rasulullah saw juga begitu. Sejarah perjuangannya dipenuhi dengan kesabaran, keberanian dan iltizam mendidik manusia. Puluhan tahun, dari era Makkah menuju era Madinah…”

“Daripada berdakwah, mentarbiah, bersiasah hinggalah memerintah negara. Rasulullah saw lebih banyak menghadapi manusia.  Sekali-skala sahaja baginda menghadapi kerenah jin. Kenapa agaknya ya?” giliran saya pula meminta pandangan balasnya.

“Sebab Rasulullah tahu jika manusia mengikut perintah Allah dan menegakkan cara hidup Islam dalam kehidupan mereka, jin tidak akan mengacau. Bahkan jin pun akan tunduk akur dan boleh menjadi hamba Allah yang soleh. Tetapi bila manusia jahat, menjadi hamba kepada hawa nafsunya, jin yang jahat akan mengganggu mereka.”

“Agak-agak kau mana lebih ramai, bayi yang dibuang oleh manusia yang tidak bertanggung jawab berbanding atau yang dilarikan puntianak? Berapa ramai remaja yang mati dan hilang anggota akibat merempit berbanding yang dicekik oleh hantu penanggal? Dan betapa dahsyatnya bahana yang menimpa hidup kita akibat makan rasuah dan riba berbanding termakan santau?”

Dia senyum.

“Ahli agama jangan muncul di hujung cerita dalam kehidupan sebenar manusia. Muncullah di awal, di tengah dan di hujung serta pada bila-bila masa sahaja. Jadilah pendakwah yang mengubat punca masalah. Bukan dukun atau bomoh yang hanya datang bila dijemput. Al Quran itu medium tarbiah bukan jampi serapah. Sedarlah bahawa bahaya hantu yang muncul di kalangan manusia sendiri lebih buruk dan meluas kesannya daripada hantu di kalangan jin.”

“Ayat Al Quran mesti dibaca oleh semua manusia untuk mengatur semua agenda hidupnya. Bukan dibaca oleh orang-orang tertentu hanya untuk menghalau hantu!”

“Dan pada malam Jumaat, jangan asyik terpaku di hadapan TV dengan pelbagai versi hantu yang dikutip semula daripada “mesin pemikiran kitar semula” yang dangkal dan rakus. Tetapi isilah program malam yang berakah itu dengan program membaca Al Quran, tahlil Yasin, qiamullail dan lain-lain aktiviti yang berfaedah.”

“Tidak salah untuk menonton TV, jika programnya memberi manfaat. Jika ada drama atau cerita yang mendidik jiwa apa salahnya?”

Saya terdiam. Ya, kita masih kekurangan penggiat seni yang berkarya atas apa yang diyakini, dialami dan dirasakannya. Hanya dengan itu hasil karyanya akan benar-benar mendidik jiwa. Penggiat seni yang mampu menghalau “hantu” dalam hati manusia bukan mereka yang dihantui oleh nilai-nilai komersial dan dunia“glamour” semata-mata.

“Apa yang mampu kita lakukan hanyalah percubaan mengetuk minda Melayu…”kata teman saya.

“Mengetuk bukan mengutuk… Dan kita mesti berusaha untuk menjadi bahu bukan hanya telinga dan mata pada masalah ini.”

Dan sahabat saya yang menjadi penulis skrip itu kini sedang menyiapkan karyanya berjudul: Hantu dalam hati manusia!

Tulisan : DIALOG DENGAN SENIMAN

“Jika halaman rumah kita dibiarkan begitu sahaja, akan tumbuh keledek atau lalang?” tanya saya kepada lelaki yang bergelar seniman itu.

“Pastinya lalang,” jawabnya, “kenapa?”

“Itulah perumpaannya hati manusia…”

“Maksud awak?”

“Mudah jadi jahat berbanding jadi baik.”

“Apa kena mengenanya dengan perbincangan kita ini?” tanyanya kehairanan.

Itulah antara dialog saya dengan seorang seniman sewaktu kami sama-sama hadir dalam satu muzakarah tertutup baru-baru ini. Muzakarah itu bertujuan mencari jalan terbaik bagaimana menangani masalah remaja masa kini melalui pendidikan dalam media massa.

“Begini, filem-filem kita sepatutnya memberi input yang lebih bagaimana nak jadi baik berbanding bagaimana nak jadi jahat…”

“Sekarang tidak?”

Saya mengangguk dan berkata“saya lihat adegan seorang jadi jahat lebih ditonjolkan bagaimana nak dia nak jadi baik.”

Saya terbayang filem-filem kita yang begitu stereotaip sifatnya. Bila ada masalah seks bebas, maka berlambak filem-filem bercorak itu di pasaran. Kemudian datang lumba haram, driff dan sebagainya. Kononnya untuk membantu menangani masalah-masalah tersebut. Sayangnya, hal sebaliknya pula berlaku. Filem-filem itu seperti memberi publisiti dan menggalakkan lagi gejala negatif itu.

“Kita perlu nilai komersial. Kalau khutbah orang tak tengok!” ujarnya tajam.

“Yang baik, khutbah? Yang jahat, ada nilai komersial?” balas saya.

Dia menjeling. Jelas tidak senang dengan “asakan” saya.

“Betullah kata saya. Kalau nak berkhutbah bukan dalam filem,” asaknya lagi.

“Penggiat filem perlu kreatif menyampaikan mesej yang baik melalui pendekatan yang menarik. Saya setuju dengan awak, jangan berkhutbah dalam filem. Masalahnya…”

“Masalahnya apa?”

“Masalahnya penggiat filem hanya kreatif dalam memaparkan bagaimana orang jadi jahat. Bila nak paparkan bagaimana orang jadi baik, mereka mula berkhutbah!”

Saya memulangkan paku buah keras kembali kepadanya.

Saya mengikuti filem-filem Melayu dari jauh. Begitu juga dengan drama-dramanya. Bagaimana elemen hantu, bohsia, bohjan, sumbang mahram, mat rempit dan lain-lain diadun untuk “makanan” minda dan jiwa orang-orang Melayu. Idea-idea yang sudah dicampakkan ke “Recycle Bin” pun sering dikitar semula untuk dinobatkan sebagai hasil seni. Usahkan di sudut autentik dan saintifiknya, nilai estetiknya pun kekadang lintang pukang.

Jalan pulang watak jahat menjadi baik kerap dipaparkan secara pra-matang dengan menafikan unsur sebab dan akibat secara logik dan netral.

“Kekadang secara tak sedar filem mengajar bagaimana orang jadi jahat, bukan sebaliknya!” tusuk saya lagi.

“Kenapa? Itu bukan maksud kami?”

“Adegan yang negatif dipaparkan begitu terperinci. “Reverse psicology” berlaku tanpa disedari. Nikmat jadi jahat kelihatan lebih menggoda berbanding tarikan menjadi baik.”

“Sekali lagi saya tekankan, penonton suka pergolakan. Mereka nak lihat pergolakan. Kalau cerita tenang sahaja mana laku?”

“Kalau begitu usah bercakap tentang akhlak dan moral. Beri sahaja apa yang masyarakat mahu. Penggiat filem jadi peniaga bukan pendidik. Tidak payah bermuzakarah sampai begini…” balas saya sinis.

“Kita hendak juga jalankan tanggung jawab sosial…” katanya perlahan.

“Selepas meraih keuntungan komersial?”

Itulah manusia. Tekadnya tidak bulat untuk Allah. Hakikatnya dunia pasaran adalah “Tuhan” baru sembahan manusia yang sudah ketandusan nilai Islam dalam dirinya.

sumber: genta-rasa.com

One response to this post.

  1. 1 jam lebih untuk tonjolkan adegan jahat/ganas/panas, tak sampai 5 minit tonjolkan akibat perbuatan jahat hero atau heroin filem mati ataupun situasi bertaubat. Tv pula iklan komersial bnyk merosakkan akidah. Tutup tv, tengok yg penting je, jimat letrik. Tak payah keluar duit tengok wayang cerita hantu sebab hantu paling gembira manusia bersungguh2 komersialkan mereka.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: