Di sebalik janji..


Sebagai orang yang beriman kita mesti mematuhi janji yang kita buat. Memungkiri janji adalah satu dari sifat orang-orang munafik.  Allah juga sangat menekankna kepada hambanya supaya memenuhi janji yang kita buat.

firman Allah di dalam Al-Quran , surah Al-Maidah ayat pertma bermaksud:

“Hai orang-orang yang beriman penuhilah janji-janjimu”.

dan surah Al-Isra’ ayat 34 bermaksud:

” Dan penuhilah janji sesungguhnya janji itu akan ditanya”.

Tetapi   sikap memungkiri janji ini bagai telah menjadi  kebiasaan dikalangan umat Islam sendiri, sehinggakan  adakalanya  ada yang sanggup meluahkan kata-kata ” baik berjanji dengan orang kafir dari berjanji dengan orang melayu (baca: Islam)”.   Terungkapnya kata-kata tersebut mungkin disebabkan pengalaman orang tersebut yang terlalu sangat bertemu dengan orang melayu yang memungkiri janji.

Sebagai orang yang hidup bersendikan agama, tidak sepatutnya kita dengan mudah untuk mengukir janji dan kemudian memungkirinya tanpa alasan yang munasabah.   Ingatlah bila kita memungkiri janji, bukan imej kita saja yang buruk, malah ia membaw imej yang negatif kepada orang Islam lain, lebih-lebih lagi bila kita berurusan dengan orang-orang yang bukan Islam.

Cuma perlu juga kita beringat, bahawa bila ada orang lain yang tidak menepati janji mereka  dengan kita, janganlah  kita terus menuduhnya munafik dan sebagainya.  Mungkin orang tersebut ada masaalah untuk menunaikan janjinya pada masa yang di tetapkan.  Berilah  ruang dan peluang kepadanya untuk memberi penjelasan dan bersangka baiklah dengan penjelasan yang di berikan.

Contohnya, bila  kita  ada temu janji yang telah ditetapkan dengan seseorang, tetapi ia tidak dapat hadir pada masa yang ditetapkan, janganlah cepat marah dan mengeluh.  Mungkin di saat itu Allah sedang menguji kita melalui orang tersebut.  Sekiranya kita boleh bersabar dan redha pasti ada pahala yang diberikan.  Mungkin juga  disaat itu Allah tidak mahu kita berjumpa dengan orang tersebut demi kebaikan kita.

Mana kita tahu  apa  yang terbaik untuk kita.  Hanya Allah yang Maha Tahu.

Pernah tak kita  ingin pergi ke suatu tempat, tetatpi kita terpaksa melambatkan  pemergian kita beberapa minit disebabkan masaalah yang mendatang secara tiba-tiba?  Dan apabila kita  dalam perjalanan ketempat tersebut, kita lihat berlaku kemalangan  di sesuatu tempat beberapa minit sebelum kita sampai ke tempat tersebut.

Apa yang terlintas difikiran kita  pada waktu itu?.

Jadi yakinlah, apa yang berlaku semuanya dengan izin Allah.

Sabar dan redhalah  dengan segala ketentuan NYA.  Moga Allah memberi kita kekuatan untuk menghadapi segala ketentuan NYA.

Berdoa adalah tanda tawakal kita kepada Allah kerana waktu itu kita menyandarkan hati hanya kepada Nya.

Berdoalah, Allah itu Maha Pemurah yg tak pernah bakhil,  perbendaharaan Nya tak pernah surut dan berkurang.

 

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: